Z Martą rozmawialiśmy podczas jej premierowego wernisażu „Szumy i szmery”

Rysunek pierwszą miłością – „Szumy i szmery” Marty Zalewskiej

J. H.: Jak to się zaczęło? Kiedy pomyślała sobie pani, że to pomysł na życie?

Myślę, że tak ambitniej siedzę w tym od roku. Tworzę prace, bo sprawia mi to po prostu przyjemność. Takie „dziobanie” szczegółów w różnych pracach, najczęściej ołówkiem. Doszło do tego momentu, że dzisiaj jestem po egzaminach wstępnych do Liceum Plastycznego w Lublinie.

Mam nadzieję, że wszystko będzie dobrze.

Zaprezentowane prace dotykają bardzo różnorodnej tematyki. Co jest największą inspiracją?

To muzyka i książki. Najbardziej w tym siedzę, to jest mój klimat. Ale także gry fabularne, RPG, LARPy*. Kręci mnie to

Jak odbywa się taki proces twórczy?

Często podczas wolnego weekendu siedzę i czuję, że chcę stworzyć coś na dany temat.

Czy próbowała pani innych technik twórczych? Rysunek to pierwsza i jedyna miłość?

Rysunek pozostanie jako pierwsza prawdziwa miłość – to jest najprzyjemniejsze. Ostatnio próbuję też technik digitalowych oraz malarstwa.

Ulubiona praca, do której chętnie pani powraca?

Praca po prawej to jedna z pierwszych realistycznych. Jestem z niej bardzo dumna, mam do niej sentyment. To dla mnie znak zajmowania się rysunkiem na poważnie.

Powyższa praca była tworzona dla mojego przyjaciela jako prezent. Mam z nią dobre wspomnienie, miło mi się na nią patrzy.

Czy autentyczne osoby są obiektem prac? Czy to fikcyjne postaci z wirtualnej rzeczywistości?

Często są to osoby autentyczne, ale są to także postaci wymyślone – przeze mnie lub z gier.

Na końcu zapytam o plany twórcze

Przeszło mi przez głowę zostanie ilustratorką. Bardzo podoba mi się ta myśl. Ilustracje, siedzenie cały czas w tym fantastycznym świecie to praktycznie moje życie. Chciałabym się dostać do LO im. Norwida w Lublinie. Myślę, że pójdzie jak najlepiej.

Tego życzę, dziękując za rozmowę.

_____________

*LARP (ang. Live Action Role-Playing) – odmiana gry fabularnej opartej na improwizacji przydzielonej roli poprzez dialogi, zachowania, mimikę, gesty etc. Akcja larpa może być osadzona zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w wyimaginowanych krainach. Nierzadko kanwą dla larpa jest podręcznik RPG i przedstawiony w nim świat.